Ik zit in groep 6 en we hebben deze week heel veel toetsen. Iedereen zegt dat ik goed mijn best moet doen, maar dat doe ik al altijd. Van toetsen wordt ik gewoon zenuwachtig. Eerst moeten de tafels uit elkaar van de juf en gaan wij nog even praten, ik met mijn vriendinnen. Ik krijg dan meestal al buikpijn. Vaak weet ik het al niet meer zodra de toetsboekjes worden uitgedeeld. Wat was ook alweer de hoofdstad van Overijssel? Hoe schrijf je nou bijvoorbeeld herinnering.. Ik klap al dicht voordat het boekje open gaat. En ik wil zo graag een 10 halen. Ik wil zo graag dat iedereen trots op mij is...En nu lukt het helemaal niet meer... HELP!

NickyWat heeft Nicky te leren? Nicky heeft faalangst. Ze wil graag alles perfect doen en juist daardoor lukt het haar niet. Nicky mag best een keer een onvoldoende halen. Ze mag best eens voelen hoe dat is. Hoe erg is het nu eigenlijk om iets fout te doen. Ze zal merken dat er geen man overboord is. Het leven gaat door. Volgende toets weer een kans. Probeer eens een toets te maken met slechts twee dagen leren in plaats van twee weken. Het kan! Echt. 

Toch maar een 7 gehaald? Misschien mag er voor de volgende toets een dagje bij. Kijken wat er gebeurt...Belangrijk is dat het Nicky gegunt wordt (ook door zichzelf) om het een keer met wat minder te doen. Zowel minder leren, als een minder hoog punt.

De omgeving van Nicky kan haar helpen. Elk kind houdt immers van veiligheid, structuur en positieve aandacht. Als haar omgeving zorgt voor deze voorwaarden, zal Nicky eerder groeien op verschillende gebieden. Ga terug naar eerdere succeservaringen. Nicky, hoe had je het de vorige keer gedaan, hoe had je het toen opgelost? Wie gaat je hierbij helpen? Ondertussen verdient Nicky complimentjes over leuke plannetjes en zelfbedachte oplossingen. En ook voor de ouder geldt: geef niet op! Benoem het gevoel van Nicky en blijf haar steunen. Stimuleer om door te gaan!

De kindercoach kan hier natuurlijk ook ondersteuning bieden. Laat het me weten als je mijn hulp nodig hebt.